Összes útmutató
Az állami szolgáltatások esetén különösen fontos, hogy a szolgáltatások mindenki számára elérhetők, hozzáférhetők legyenek.
Ez minden esetben igaz, attól függetlenül, hogy ki az a felhasználó, aki a szolgáltatást igénybe szeretné venni. Teljesen mindegy, hogy az érintett felhasználó a közigazgatáson belül vagy kívül van, jogi személy, vagy éppen természetes személy, állampolgár.
Vannak azonban olyan felhasználói csoportok és felhasználók, akiknek a helyzetét kiemelten figyelembe kell venni. Ilyen felhasználók lehetnek például a fogyatékkal élők, alacsony digitális készségekkel rendelkezők, vagy bármely más olyan felhasználó, aki számára akár a digitális, akár más csatornán keresztül a szolgáltatás igénybevétele tartósan, vagy átmenetileg nehézséget jelent.
Ebben az útmutatóban azzal fogunk foglalkozni, hogy milyen módszerekkel, megoldásokkal érhető el, hogy a speciális helyzetben lévő felhasználókat se zárjuk ki a szolgáltatás igénybevételéből. Ennek kapcsán az akadálymentességről fogunk írni.
A szolgáltatásod valamennyi felhasználó számára történő hozzáférhetővé tétele kapcsán szintén kiemelt szerepet kap az inkluzivitás, melyet korábban már részletesen bemutattunk a Tedd könnyen használhatóvá a szolgáltatást irányelvhez tartozó útmutatóban.
Akadálymentesítés alatt az irányelv kontextusában azon elveket és technikákat értjük, amelyekre a szolgáltatásfejlesztés során figyelemmel kell lenni annak érdekében, hogy azok akadálymentesebbé váljanak a felhasználók, különösen – tehát nem kizárólagosan - a fogyatékossággal élő személyek számára.
Hasonlóan a felhasználói igényekhez, az akadálymentességgel sem elég elkezdeni foglalkozni implementálás közben. Ahhoz, hogy ebből a szempontból megfelelő legyen a szolgáltatásod, a kérdéssel már az előkészítés szakaszában foglalkozni kell.
Ez nem csak a felhasználói igényeknek való minél magasabb szintű megfelelés miatt van így, tervezni kell az olyan költségekkel is, mint a munkatársak megfelelő képzése, az esetleges auditok költségei.
A felhasználói igények szempontjából fontos, hogy már a lehető legkorábbi szakaszban tudd, hogy a potenciális, vagy meglévő felhasználóid milyen nehezítő körülményekkel találkozhatnak, élhetnek együtt.
Ezek a körülmények tipikusan lehetnek:
Látható, hogy a felsorolt helyzetek, körülmények egyaránt lehetnek időlegesek vagy tartósak.
A példaként bemutatott körülmények alapján látható, hogy az akadálymentesség kapcsán nem csak a fogyatékkal élők helyzetét és igényeit kell figyelembe venni, hanem mindenkire gondolni kell, akinek akárcsak időlegesen valamiért speciális igényei vannak a szolgáltatással szemben.
Ismét hangsúlyozzuk, hogy fontos az akadálymentesítés kérdésével a szolgáltatás fejlesztésének legkorábbi szakaszától foglalkozni, amiatt is, hogy ha így dolgozol, az segít abban, hogy a lehető leghamarabb kiderüljön, ha a szolgáltatás valamelyik komponense nem felel meg az akadálymentesség követelményeinek.
Az ilyen hibákat minél hamarabb javítod, a javítás annál kevesebb többlet energia és költség ráfordítással jár. A felhasználói igények szempontjából pedig ez a módszer segít abban, hogy minél kevesebb eséllyel zárj ki felhasználókat a szolgáltatás igénybevételéből.
Szolgáltatásaid fejlesztése során tartsd szem előtt, hogy ahogyan a szolgáltatásfejlesztés teljes folyamata nagyban épít a csapatmunkára, úgy a megfelelő akadálymentesség megteremtése is csapatmunkát igényel.
Ezért a csapatodban olyan szemléletet kell kialakítanod, amely elősegíti, hogy a munkája során valamennyi csapattag folyamatosan szem előtt tartsa a szolgáltatás akadálymentességét.
A következőkben segítséget szeretnénk nyújtani ahhoz, hogy mit kell tenni a szolgáltatásfejlesztés egyes szakaszaiban ahhoz, hogy a szolgáltatás akadálymentes legyen.
Ebben a szakaszban a legfontosabb, hogy megértsd, a fogyatékkal élők, és más speciális igényekkel rendelkezők milyen nehézségekkel találkozhatnak, és hogyan fogják használni a szolgáltatást.
Ennek feltárása már a felhasználói kutatás előtt is megkezdhető, már előzetesen tájékozódhatsz arról, hogy mit jelent az akadálymentesítés, milyen skálán mozoghatnak az érintett felhasználók képességei.
Ebben a szakaszban el kell kezdened foglalkozni azzal a kérdéssel, hogy a szolgáltatásod hogyan fog megfelelni a vonatkozó jogszabályoknak és szabványoknak.
Amennyiben szükséged van akadálymentesítési auditra, vagy egyéb megfontolásból igénybe veszel ilyen szolgáltatást, ebben a szakaszban már erre is gondolnod kell. Javasoljuk, hogyha erre lehetőséged van, kérd meg az auditort, hogy nézze át a terveid és a prototípusod, és adjon visszajelzést.
Az auditor visszajelzése és a speciális igényekkel rendelkező felhasználók bevonása alapján lehetőséged van változtatni a terveken a minél optimálisabb eredmény érdekében.
Ebben a fázisban a többi esedékes teszt mellett már az akadálymentességet is tesztelned kell felhasználók bevonásával. Azt tanácsoljuk, hogy egyaránt végezz automatikus és manuális tesztelést is, minden új funkció esetében. Mivel a felhasználói tesztekbe speciális igényű felhasználókat is bevonsz, fordíts figyelmet arra, hogy minden szükséges eszköz rendelkezésre álljon a teszteléshez.
Amennyiben akadálymentességi auditra is sor kerül, a béta időszakban már ennek elvégzése is esedékes, valamint, ha nyílt béta időszakról van szó, az akadálymentességi nyilatkozatot is közzé kell tenned.
A szolgáltatás éles működése során ne felejtsd el az időszakos visszaméréseket, a folyamatos felhasználói kutatást (például elégedettségi felmérések és visszajelzések formájában).
Amennyiben bármilyen funkció változik, vagy a szolgáltatás új funkcióval bővül, ne feledkezz meg róla, hogy az új, vagy változott funkciónak is akadálymentesnek kell lennie.
Arról se feledkezz el, hogy az akadálymentességi nyilatkozatot legalább évente felül kell vizsgálnod, ha időközben történt olyan változás, ami az akadálymentességet érinti.
Az, hogy a szolgáltatásod elérhető digitális csatornán, és igyekszel a felhasználókat a digitális csatorna használatára bátorítani, nem jelenti azt, hogy az egyéb csatornákat nem kell akadálymentessé, lehetőleg valamennyi felhasználó számára hozzáférhetővé tenned.
Ennek kapcsán fordíts kiemelt figyelmet arra, hogy valamennyi felhasználó képes legyen kapcsolatba lépni veled, vagy például arra, hogyha tájékoztató, vagy egyéb dokumentumot nem digitális úton küldesz a felhasználó számára, akkor ezek a dokumentumok is akadálymentesek legyenek.